Digital signage

Interaktivní digitální plochy a nejrůznější projekce a obrazovky nás v současnosti provázejí na každém kroku. Pojďme si proto společně oblast digital signage (někdy se jí může říkat také smart signage) společně trochu přiblížit a podívat se na to, co všechno zahrnuje a k čemu může být užitečná.




Pod pojmem digital signage se nejčastěji ukrývají nejrůznější digitální zobrazovače, fyzicky reprezentované např. obrazovkami (pozor, nepleťte si je s běžnými televizory) nebo projektory. Konečná podoba může být různá a může jít např. o klasickou obrazovku, digitální kiosek, videostěnu, nejrůznější dekorativní prvky, poutače nebo třeba o směrovou informační tabuli. Zde se fantazii meze nekladou a tvůrcům a provozovatelům digital signage řešení umožňují skládat, vytvářet a kombinovat skutečně širokou škálu výsledných podob, které se mohou navzájem výrazně lišit jak svou velikostí a výbavou, tak samozřejmě i cenou.

Kde se digital signage uplatní?

Oblastí, kde se mohou řešení digital signage uplatnit, je skutečně mnoho. Vlastně můžeme s trochou nadsázky říci, že všude, kde je potřebné (či vhodné) sdělit jakoukoli informaci nebo obohatit prostředí. Většinou však logicky jde o veřejná prostranství či místa, kde se počítá s pohybem či pobytem většího množství lidí. Kromě komerčních účelů (např. pro zobrazení reklamy, aktuální prodejní akce či slevové akce nebo např. jídelníčku v restauraci) se digital signage uplatní např. na letištích či nádražích, v recepcích hotelů, podniků či nemocnic, v obchodních centrech, zábavních střediscích, kancelářských budovách,… Míst, kde se můžete s nejrůznějšími prvky digital signage setkat, je skutečně mnoho a každý z nás jistě hravě vymyslí i řadu dalších. Tam, kde to prostředí a prezentovaný obsah dovolí, se samozřejmě nabízí také doplnění o zvukovou kulisu.

Digital signage technika

Ačkoli se na první pohled může zdát, že lze pro digital signage použít běžný televizor nebo třeba projektor, opak je pravdou. Na rozdíl od běžné spotřební elektroniky se v oblasti digital signage využívají specializovaná zařízení, která se odlišují v řadě ohledů. Ten asi nejdůležitější parametr je důraz na dlouhou životnost a schopnost nepřetržitého dlouhodobého provozu, signage nástroje často běží 24 hodin denně sedm dní v týdnu. Jejich provedení je robustní, zahrnuje výkonné chlazení, a může být připraveno i na provoz v náročných venkovních podmínkách, kde je potřeba počítat např. i s výraznými teplotními výkony v létě a v zimě, případně třeba také s deštěm, prachem apod. Pravidlem bývá, že výrobci či implementační partneři na digital signage řešení nabízejí nadstandardní záruku nebo rozšířenou technickou a servisní podporu.

Kromě nástrojů pro pasivní vysílání informací se můžete setkat také s modely schopnými s uživateli interagovat a poskytovat jim informace na vyžádání. Takové modely disponují např. i např. dotykovými displeji.

Obsah pro digital signage

Vedle hardwaru je neméně důležitý také obsah, který chceme prezentovat. Možností je opět celá řada – může jít jen o jednoduché textové sdělení, prezentaci v PowerPointu, galerii fotografi í, video, webovou stránku nebo třeba obsah ze sociálních sítí. Podobně jako výše platí, že ani zde se fantazii meze nekladou a možnosti jsou takřka neomezené, opět je navíc lze bez problémů různě kombinovat.

A jak se obsah do tabule či třeba projektoru dostane? Cest existuje hned několik. Digital signage zařízení dnes běžně podporují připojení k internetu skrze Wi-Fi či Ethernet, jejichž prostřednictvím lze za pomoci speciálního softwaru provádět obsluhu i nahrávání obsahu vzdáleně z pohodlí kanceláře nebo třeba domova. Pokud má někdo takových přístrojů ve správě více, což je docela běžné, může je obsluhovat hromadně a nemusí tak činit pro každé zařízení zvlášť. Někdy lze jako zdroj obsahu použít např. i USB disk nebo paměťovou kartu a některá zařízení jsou za tímto účelem dokonce osazena např. i malým počítačem s Windows, Androidem nebo jinou platformou.

Závěrem

Jak vidíte, digital signage nemusí být žádná věda, ale na druhou stranu také může jít o velmi užitečný a efektivní (prodejní, marketingový, informační, dekorativní či jakýkoli jiný) doplněk. Nemohl by pomoci i vám a vašemu podnikání? Zkuste se nad tím zamyslet, protože by mohlo jít o investici, která se vám rychle vrátí. :-)

Autor: František Doupal, zdroj: www.rmol.cz